Projektowanie modeli 3D
"To, co widzisz, co się zda - Jak sen we śnie jeno trwa." Tym krótkim cytatem z poematu Edgara Allana Poe pod tytułem "Sen we śnie" chyba najłatwiej jest w czasach obecnych zobrazować to, czym jest packshot rendering.
Kilkanaście razy dziennie, wertując kanały telewizyjne, natrafiamy na liczne bloki reklamowe i nie oszukujmy się, zdarza się nam to niejednokrotnie częściej, niż trafienie na trwający program uwzględniony w ramówce nadawcy. Reklam i spotów reklamowych każdy z nas widział dosłownie miliony, ale zapamiętujemy tylko niektóre z nich. Są to albo te śmieszne, kontrowersyjne lub też wzbudzające inne uczucia. Ale wtedy zapamiętujemy spot a nie produkt.
W tym momencie do akcji wkracza packshot rendering. Biorące udział w reklamach produkty zazwyczaj są jedynie tworem komputerów i obsługujących je specjalistów od grafiki i modelingu trójwymiarowego.
Projektowanie modeli 3d jest niczym innym, jak tylko zamianą określonej ilości siatek w wielokątów w taki sposób, żeby do złudzenia przypominały otaczające nas obiekty, lub też takie, które są wytworem wyobraźni twórcy. Jednakże samo w sobie było by zaledwie początkiem procesu.
Projektowanie modeli 3d to tak naprawdę szereg czynności, jakim poddawany jest tworzony obiekt. W skład takich działań wchodzą:
- wspomniane tworzenie i przekształcania geometryczne
- oświetlenie obiektu lub sceny
- teksturowe potraktowanie powierzchni obiektów
- nadanie iluzji nierówności i gradacji powierzchniowej
Wszystkie te działania pozwalają nam podziwiać obiekty, które do złudzenia przypominają nam te nas otaczające. Nasi graficy tworząc obiekty mają nad nimi tą wyższość, że mogą zrobić z nimi absolutnie wszystko, czego nie możemy powiedzieć o obiektach prawdziwych. Nakręcona kamerą butelka wody, zawsze nią będzie, natomiast stworzona przez grafika, może, na przykład, pęknąć niczym cieniutki balonik, zamieniając się w miliony delikatnych, krystalicznych kropel.